window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-155389987-1');
MENU

Blog overzicht

16 april 2020

Hé! Voor wie mij nog niet kent. Ik ben Marco, UX-designer. Poeh, UX-designer, klinkt goed, maar wat is het? Begrijp ik, in het kort, UX staat voor User Experience en gaat over hoe jouw doelgroep, jouw product of dienst ervaart. 

Tijd om te gaan omdenken
Dit jaar word ik 29 en ben ik stiekem alweer 4 jaar werkzaam bij CreaBea. Oké, tijd voor een break. Mijn break kom ik vaak door met een Caffè Lungo. Krachtig van smaak en genoeg om 10 minuten mijn aandacht te verleggen. En met het weer van de afgelopen dagen drink ik deze zeker het liefst in mijn schommelstoel, achter, in de tuin. Het zijn vreemde tijden, maar ik ervaar het zeker niet alleen maar negatief. Mensen gaan omdenken en je ziet dat er de meest waanzinnige ideeën ontstaan, zowel in privésferen als in professionele context.

Spoiler alert
Vorige week kwam ik de outdoor campagne van Netflix tegen, wat super vet! En wat goed ingehaakt op het moment. De doelgroep bereiken en ook nog eens bijdragen aan het maatschappelijke doel. Benieuwd? Nou komt ‘ie… Netlix dropte een campagne waar ze op openbare plekken, zoals treinstations, bushokjes en pleinen, posters hebben opgehangen waar ze zo spoilers van de meest populaire Netflix-series zo de wereld in slingeren. Of te wel, als je nu na alle signalen van deze crisis nog steeds naar ‘buiten’ gaat, zorgt Netflix ervoor dat jij al achter de clue bent van jouw favoriete serie, zonder dat je de aankomende aflevering überhaupt gezien hebt. “Shit, wat klote”. En Netflix denk; “Ja pech, had je maar niet naar buiten moeten gaan, dat is je toch verteld.” Nogmaals, briljant bedacht!

Spoiler alert, hieronder een aantal voorbeelden van de posters.

Hoe gebruiksvriendelijkheid is Netflix
Als UX-designer triggert Neflix mij sowieso enorm. Een platform dat zo gebruiksvriendelijk werkt, zodat je er eigenlijk geen erg in hebt dat dit zo is. Een goed UX merk je niet, een slecht UX wel. Als het werkt ben je bezig met welke film of serie je gaat kijken. Als het niet werkt ben je bezig met het platform en daar gaat niet om. Maar ook Netflix slaat wel eens de plank mis.

Hoe Netflix experimenteert 
Autoplay, de functie die trailers direct laat afspelen wanneer je voorbij een titel scrolt. Je kent het wel en kan het je vast goed verbeelden. Zeer prettig als je echt nieuwsgierig bent naar de film of serie, maar superirritant als je op je dooie gemakje het aanbod aan het bekijken bent. Nu heeft Netflix een functie ontwikkeld waar je het aan kan zetten als je dit wilt, maar het staat standaard uit. Opgelost. Dit is één van de vele experimenten die Netflix gedaan heeft om te komen tot wat het nu is. En dan te bedenken dat het allemaal begon met het bezorgen van videobanden bij mensen thuis. Als je een voorbeeld moet noemen van bedrijven die met hun tijd mee zijn gegaan, dan is Netflix er een. Bekijk de evolutie van Netflix via deze link

Zo thuiszittend heb ik het eigenlijk best naar mijn zin. Ik ben lekker druk en door alle digitale middelen is de afstand tussen mijn collega’s en klanten er eigenlijk helemaal niet. Tuurlijk mis ik ze wel een beetje. Maar wat ik ook echt mis, is het stadsstrand van Harderwijk. Een chille hang-out waar ik vaak na het werk, van de laatste zonnestralen ging genieten.

Nog even terug naar de autoplay functie van Netflix. Ze hebben hun gebruiker beter leren kennen en dit is positief. Je leert de gebruiker kennen door te testen. Een vaste kernwaarde binnen het thema UX. Zo flopt er wel eens wat, maar weet je wel wat juist is. Als UX-experts ontwerpen we vanuit vaste principes die binnen de digitale cultuur jaar en dag flink doorontwikkeld zijn. Maar ieder onderwerp en aansluitende doelgroep is uniek.

Zou jij eens willen sparren over het bereiken en bedienen van jouw doelgroep? Ik help je graag verder in een 100% vrijblijvend, zeer Corona-proof videogesprek.
Marco de Kort

Lead UX Design