window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-155389987-1');
MENU

Blog overzicht

09 juli 2020

In opdracht voor een klant in de bouwsector is 5th Corner afgelopen maand gestart met het ontwikkelen van een nieuwe website. Belangrijk startpunt in dit traject is geweest: als wij vrijwel hetzelfde assortiment als de concurrent hebben, hoe zorgen we er dan voor dat we toch onderscheidend zijn?

Zoek het unieke
Iedereen probeert uniek te zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat er een bedrijf bestaat die denkt: laten we exact hetzelfde doen als onze concurrent. De kunst is om te zoeken naar kenmerken die passen bij jouw bedrijf en bij jouw product. Blink je uit in supersnel de telefoon opnemen? En werkt jouw klant daarom graag met jullie? Dan onderscheid je jezelf daarin.

Of het uniek genoeg is, is natuurlijk de vraag, maar het is wel onderscheidend. Ieder bedrijf heeft kenmerken die zich onderscheiden van de concurrentie. Durf het te laten zien.

Pochen mag
In het geval van onze bouwsector-klant onderscheiden zij zich in kennis. “Ons assortiment is dan wel hetzelfde, maar wij weten veel meer over het product dan onze concurrent”. Een eigenschap waar je als bedrijf hard voor hebt gewerkt, of personeel voor hebt opgeleid. Dan mag je daar best mee pochen.

Maar hoe onderscheidend ben je daarin online?
Oke, je hebt achterhaald dat je ergens uniek in bent, of laten we het zo zeggen, beter bent dan de rest. Dat willen we laten zien. Dan moet het ontwerp, het idee, de vormtaal, zo zijn dat iemand die voor het eerst in aanraking komt met je merk denkt: hé, maar deze mensen begrijpen precies wat ik bedoel.

In dit geval draait het ontwerp niet meer om wat je in het assortiment hebt, maar om de beleving die je er omheen verkoopt. Dan zijn de prijzen niet meer zo belangrijk, maar is een quote van medewerker ‘John’ veel waardevoller. Gebruik ook een echte ‘John’ die bij je werkt, in plaats van een gelikte John van een stockfotowebsite.

Durf te onderscheiden
Dus je hebt besloten het anders te doen dan de rest. Dat kan gevoelsmatig een gewaagde keus zijn. Maar als je door bovenstaande stappen tot de conclusie komt dat je het op prijs niet gaat winnen, dan moet je die andere onderscheidende factoren tonen. Laat "John" of "Georgio" zien. En niet alleen op de homepage, laat "John" het gezicht van je organisatie worden.

One step ahead
Stilstand is achteruitgang. Het is dus belangrijk om je concurrentie voor te blijven. Als zij zien dat het loont om met productkennis meer omzet te genereren, wordt je gekopieerd. Zie dat als een compliment, maar zorg ervoor dat jij al hebt nagedacht over waar je je in de toekomst nog meer mee wil onderscheiden. Een website is nooit af en je merk al helemaal niet.

Blijf je merk optimaliseren. Blijf je onderscheiden. Denk je dat jouw merk zich nog beter kan onderscheiden van de rest, of wil je met ons eens nadenken over toekomstige onderscheidende ideeën? Neem contact met ons op en blijf futureproof.
Roy van Buggenum

UX/UI Designer