window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-155389987-1');
MENU

Blog overzicht

28 april 2020

Oehoi, ik ben Roy! User Experience & User Interface Designer bij 5th Corner. Ik probeer samen met mijn collega UX’ers gebruikerservaringen te ontwikkelen die echt iets bijdragen. 

Dit doe ik momenteel net als vrijwel iedereen vanuit huis. Dat heeft naast nadelen zoals je collega’s missen ook zijn voordelen. Normaliter ben ik ongeveer 11 uur per week aan het reizen met het OV. Die reistijd steek ik nu in het op een fiets zitten en proberen zo hard mogelijk te gaan en zoveel mogelijk kilometers te maken. Oh en ik hoef nu niet met mijn collega’s discussies te voeren welke muziek er gedraaid moet worden!

Ook heb ik nu alle tijd om mijn favoriete koffie variant te maken, de ijskoffie. Extra veel ijs, rietje en in de zon op het balkon. Bijna dat vakantiegevoel waar iedereen nu zoveel behoefte aan heeft. Het geeft mij ook altijd even de mogelijkheid om uit te zoomen en na te denken waar ik mee bezig ben geweest en wat ik nog allemaal mag gaan doen.

Eigenlijk kan je UX vergelijken met het zetten van de perfecte ijskoffie. Hoe ik mijn ijskoffie drink kan misschien niet ff iets anders zijn als hoe je doelgroep hem drinkt. En hoe kom je erachter hoe je doelgroep het liefst zijn ijskoffie drinkt; door heel veel te proberen en te experimenteren. Je probeert de eerste keer Senseo, dan een keer met Dolce Gusto om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat Nespresso het beste past. Met UX doorlopen we bij ieder project dat proces. Het is heel gemakkelijk om bij Senseo te stoppen en te denken dat dat prima is, maar zolang je die andere merken niet hebt geprobeerd is het lastig vergelijken. Je kan namelijk niet op basis van één merk concluderen dat dat de perfecte smaak voor je ijskoffie is.

Micro Interactions
Binnen UX heb je verschillende takken van sport. En mijn tak van sport zijn Micro Interactions. Micro interacties zijn kleine, subtiele bewegingen die helpen een taak proberen te volbrengen. Bijna iedere applicatie en website zit vol met deze interacties. Vaak zien we niet dat ze aanwezig zijn en dat is precies de bedoeling. Deze interacties zijn ontwikkeld om de gebruiker te helpen zo makkelijk mogelijk door een proces heen te gaan, en als ze zouden opvallen dan leidt dat af van hetgeen wat de gebruiker moet doen.

Micro Interacties zijn vaak de laatste elementen in een proces die worden vormgegeven. Het verschil tussen micro interacties en functies is dat functies vaak langere processen zijn, ingewikkelder kunnen zijn en meer aandacht vereist van de gebruiker. Dit ten opzichte van micro interacties die vaak snel, klein en niet waarneembaar zijn.

Clippy
Mijn eerste kennismaking met zulke interacties waren bij Clippy! Je kent hem wel, de iets te aanwezige paperclip in Microsoft Word. De eerste keer vond je hem vast leuk, verassend en misschien ook wel handig. Maar na dagelijks in Word te hebben gewerkt kan ik mij voorstellen dat je hem op een gegeven moment echt zijn nek, ik bedoel zijn ijzer, kan omdraaien. Dit komt omdat hij te pas en te onpas kwam “helpen”. Clippy was niet meer een handige tool die je hielp bij het schrijven van je verslag maar een afleiding die ervoor zorgde dat het afronden van het verslag juist langer duurde

Bij het ontwikkelen van Micro Interactions probeer je zo’n scenario als hierboven beschreven te voorkomen. Je wil dat je animatie iets versterkt, maar niet de complete aandacht op zich trekt.

Login iPhone
De kunst is dus om niet op te vallen, maar wel het gewenste resultaat behalen. Apple heeft haar apparaten afgeladen met deze interacties. Een goed voorbeeld is het inlog patroon op een iPhone. Je voert je wachtwoord in, en als dat goed gaat zie je je scherm veranderen in je homescreen. Maar er bestaat een situatie dat je je wachtwoord verkeerd invoert.

In dat geval zie je de dots in je scherm horizontaal heen en weer schudden. Het patroon doet heel erg denken aan het nee schudden van je hoofd. Je brein denkt door het zien schudden van de dots automatisch: ik heb het wachtwoord verkeerd ingevoerd.

Niet gezien worden
Waar je zoals hierboven beschreven juist probeert niet op te vallen heb ik na 6 weken quarantaine juist behoefte om weer even op te vallen. Ik had heel veel zin om met vrienden op een festival als Best Kept Secret met mijn voetjes in het zand te zitten en met een glas cider te luisteren naar een onbekend bandje. Dat halen we dan maar in 2021 in!

Hoe kunnen we jou helpen om in de toekomst niet op te vallen
Leuk toch? Ik vermoed dat je nu veel vaker deze Interactions gaat herkennen. Je zal ze zien op de koffieautomaat op je werk, de pinautomaat in de supermarkt of op je Instagram account. Check eens je website, applicatie of ander interactief onderdeel onbewust al interacties bevatten en kijk dan of het onbewust doet wat het hoort te doen. 

En als het dat niet doet, neem eens contact met ons op om na te denken hoe wij elkaar kunnen helpen om juist niet op te vallen!
Roy van Buggenum

UX/UI Designer