window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-155389987-1');
MENU

Blog overzicht

26 november 2020

Black Friday is weer in volle gang, (digitale) brievenbussen lopen vol met reclamefolders. Maar wat maakt nu een goede actie of folder? Roy (UX) en Seijdric (graphic design) duiken in de folders.

Nederland kan er niet om heen. We moeten kopen, kopen, kopen. Een snelle research op internet vertelt ons dat in 2017 het nettobereik van een reclame folder meer dan 80% was. Wat inhoudt dat 80% van jouw doelgroep de folder een keer gezien heeft. Geen slechte score voor een stuk papier.

Waar gaan we op letten?

  • Look en Feel; past de folder bij de afzender?
  • Crossmediaal; een folder alleen is al lang niet meer genoeg om je communicatiedoelstellingen te bereiken. Hoe staat de folder ten opzichte van de andere communicatie uitingen?
  • Call to action; Is het duidelijk wat de lezer moet gaan doen? Een bezoek aan een winkel, een aanschaf doen online, meer informatie geven over een product, enzovoort.

Albert Heijn

Gaat de oudste kruidenier van Nederland mee in de Black Friday hype? Op het eerste gezicht niet. De mandarijnen zijn deze week in de aanbieding, en er staat nog een schoentje voor Sinterklaas verstopt. Maar dan, aan de onderkant, een zwarte balk met tekst. De Black Friday deals! De Look & Feel van de folder is zoals de klanten het al jaren gewend zijn. Duidelijke foto’s, duidelijke prijzen, overzichtelijke layout. Consistentie. Daar houden wij van. De gebruikers zijn al jaren gewend dat de folder op een bepaalde manier is ingedeeld, dat wil je niet vanwege een actie ineens op zijn kop gooien.

Black Friday is ondergeschikt aan de ‘normale’ bonusknallers. Maar de Black Friday deals zijn er wel degelijk. Allerlei (non)food producten voor lage prijzen. Albert Heijn kiest ervoor om haar producten op twee verschillende manieren aan te bieden:

  1. Korting op het product
  2. Korting met Airmiles boven op de korting (korting op korting).


Van de Airmiles zijn we niet echt fan, we weten nooit hoeveel we er nog hebben, maar dat is persoonlijk. Willen we gebruik maken van onze Airmiles dan kunnen we het product niet op de website bestellen, maar moeten we naar een fysieke winkel. En dan hopen dat het product er nog ligt. Dit is een drempel die best wel hoog kan zijn voor je gebruiker. Dat kan anno 2020 wel anders.

Electroworld

Tussen de Coolblue’s, Mediamarkten en Bol-punt-coms is Electroworld een kleine speler. Dan moet je dus tijdens Black Friday echt origineel zijn om op te vallen. En daarin zijn wij een beetje teleurgesteld. Ze doen precies hetzelfde als alle andere: alles is erg zwart en afgeprijsd. De huisstijl vinden we zelfs een beetje gedateerd, maar dat is smaak. Misschien krijg je er nog wel ouderwetse service :). Electroworld kiest er ook voor om haar prijzen op drie verschillende manieren aan te bieden in haar folder:

  1. Korting
  2. Cashback
  3. Geen prijs tonen

 

Dat laatste vinden wij opvallend. Iemand opent de folder en ziet een leuke televisie. Dan is het vreemd dat er geen prijs bij staat gecommuniceerd. Er is wel een doorverwijzing naar de site. Daar vind je de prijs. Leuk voor de traffic, maar wel drempelverhogend. Ook zijn niet alle producten voorradig. Om de levertijd te achterhalen moet men een waslijst aan gegevens doorgeven. Ook weer een extra drempel.

De Blokker

Blokker heeft recent haar huisstijl een boost gegeven. Vinden wij leuk! Voor Black Friday hebben ze hun huisstijlkleuren los durven te laten, maar zijn niet zoals de rest voor volledig zwart met wit gegaan. Blokker lost het op door geel te introduceren in combinatie met zwart. Straalt echt actie uit. De producten staan er groot  in waardoor een gebruiker echt een idee heeft wat een product inhoudt. De folder blijft hierdoor heel luchtig en de tekst-beeld verhouding is mooi in balans. Ook brengen ze maar een paar producten in beeld, voor het totale assortiment moet je naar de website. Net als Electroworld een slimme zet omdat de gebruiker dan ook met andere aanbiedingen in aanraking komt.

Als we het product op de website willen bestellen dan zien we dezelfde stijl terugkomen als in de folder. We kunnen direct de levertijden zien. Fijn. Klein puntje: we weten niet altijd of een product ook beschikbaar is in de winkel. Dit zien we bij andere webshops wel vaak.

En dan nog dit… de Ikea

We kwamen nog een originele actie tegen. De ‘Bringback Friday’ actie van de Ikea. Zij gooien het over een hele andere boeg en roepen je  op je eerder aangekochte Ikea meubelen terug te verkopen. Jij levert het product en zij betalen een marktcomforme prijs. Ikea probeert zichzelf hier echt mee te onderscheiden.

Het aanmeldproces daarentegen, dat was nog best een uitdaging. Niet alle kastjes heten Billy. Weet jij hoe jouw kast heet? Wij niet meer, dus je kan gaan zoeken. En dat ging soms op www.marktplaats.nl sneller dan op de Ikea website zelf.

Voor originaliteit verdient dit een 10. Ikea kiest er bewust voor om wat anders te doen dan de rest. Dit kunnen ze overigens doen omdat ze zo’n groot bedrijf zijn. Een schilder die zijn verf gaat terugkopen is niet een hele logische met Black Friday. Of het Ikea de omzetboost gaat geven waar Black Friday oorspronkelijk voor bedoeld is, wij weten het niet. Het is al een hele klus om je kast naar je huis te krijgen, nu moet ‘ie ook weer terug. Maar aan reclame geen gebrek, want alle marketingbladen schrijven er over. En free-publicity ook heel waardevol.

Ben jij op zoek naar een ‘big idea’ voor een campagne? Of wil je zelf jouw actie tegen het licht houden? Bel ons alleen vandaag!
Seijdric Koster

Graphic Designer