window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-155389987-1');
MENU

Blog overzicht

01 oktober 2020

Eens per jaar, op 1 oktober, is het “Wereld Vegetarisme Dag”. En dat is, op het moment van schrijven, vandaag! Hartstikke leuk zou je denken, wat heb ik daaraan als bedrijf? Wij denken juist heel veel!

Meer dan alleen geen vlees eten
Deze week gaat niet alleen om het een week lang niet eten van vlees, maar ook om meer aandacht te generen voor duurzaamheid. En duurzaamheid zit niet alleen in het “je koffiebekertje in de juiste prullenbak gooien”, maar ook in het nadenken over bijvoorbeeld het “verzenden van pakketjes” en “duurzaam verpakken”.

Juiste verpakking bij het product
Een van onze klanten produceert verschillende soorten vleesvervangers. Super goed, en daar zijn we ook mega trots op, maar als je vegaburger in een verpakking van krokodillenleer zit, dan is je burger nog steeds niet zo heel erg duurzaam.

Nog voordat we daadwerkelijk onze pennen en muizen vastpakken om een verpakking te ontwerpen denken we daarom eerst na over de “kwaliteit”.

Packaging First Methode
Zoiets noemen we in vaktermen “Packaging First Methode”. Het ontwikkelen van de visuele identiteit loopt parallel aan het ontwerpen van een nieuwe verpakking. Hierdoor zorgen wij ervoor dat gedurende het ontwerpen eventuele onmogelijkheden worden uitgesloten. Hierbij kan je denken aan: het drukken op papier van bijenwas is niet heel erg geschikt als je product in de diepvries moet liggen, of Bio wegwerp drinkbekers zijn niet handig als we er warme vloeistof instoppen.

Overtuigingskracht voor de buitenwacht
Iedereen wil natuurlijk dat zijn product het meeste wordt gekozen door een consument. Als je verhaal daar omheen 100% waterdicht is, dan is het voor een verkoper ook eenvoudiger om een product aan te prijzen: Waarom zou een klant voor jullie verpakking moeten kiezen? “Omdat ons product naast dat het fantastisch is, ook nog eens gemaakt is van 100% biologisch afbreekbaar plastic”.

Goeie verpakkingen zijn een feestje
Mijn collega Seijdric schreef het ook al eens in zijn blog, mocht je die nog niet hebben gelezen en je wilt meer weten over verpakkingen, die kan je hier lezen, dat een verpakking ook een bepaald gevoel oproept. Als je een dure jas bij Gucci hebt gekocht, dan loop je maar al te graag met de tas rond over de P.C. Hooftstraat. Bij verpakkingen voor je supermarkt product wil je ook dat gevoel oproepen. En dat hoeft echt niet met alleen dure producten.

Combinatie van beide werelden
Uiteindelijk wil je dus een combinatie van en een duurzame verpakking die er ook nog eens uitziet als de verpakking van een Gucci tas. Je product hoeft niet duur te zijn om die uitstraling te bewerkstelligen. Sterker nog: als je product de juiste prijs heeft en een passende uitstraling, grote kans dat je potentiële klant dan voor jouw product kiest!

Dus nu je overtuigd bent en je wilt graag je verpakkingen duurzamer aanbieden. Kom een keer koffiedrinken uit onze biologisch afbreekbare bekertjes die wel hittebestendig zijn.
Roy van Buggenum

UX/UI Designer