window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'G-J7DLF6ER9Y');

Kunnen jullie even een nieuw logootje maken?

Igor pont
Creatief merkstrateeg

Het enige goede antwoord op die vraag is “nee”. Waarom? Omdat je logo, of beter: je huisstijl, of preciezer (en hoe ik er graag aan refereer): je visuele identiteit - zó belangrijk is, dat je dat nooit “even” moet doen. Je doet daarmee je merk tekort. Natuurlijk is een visuele identiteit slechts een onderdeel van je marketing en communicatie met de buitenwereld, maar het is een heel belangrijke schakel in je inrichting ervan. Het is de “interface” waarmee iedereen met jouw merk interacteert. Die “face” moet dan wel de persoonlijkheid zo goed mogelijk weerspiegelen en in een zo positief mogelijk daglicht plaatsen zodat mensen zich ermee willen en kunnen identificeren. Onderschat daarom niet wat het ook intern doet met jezelf en de mensen die voor en met je werken.

Het “Aldi”-logo is niet mooi, maar klopt met het prijsvechtersimago.

Iedere vormgever kan een mooi plaatje maken of een fancy lettertype inzetten. Maar een visuele identiteit is niet een mooi plaatje – sterker, schoonheid is helemaal geen valide argument hierin. Het moet kloppen met wie je bent als merk, het moet je merkpersoonlijkheid weerspiegelen zodat je zelf en je klanten weten wie je bent en waar je staat.  Het “Aldi”-logo is niet mooi, maar klopt met het prijsvechtersimago. Als Aldi een mooi strak designlogo met een modern schreefloos avant-garde lettertype zou hebben of een adellijk schild met een gekalligrafeerd woordmerk en je in haar folders op duur papier zou vousvoyeren (met dure woorden als “vousvoyeren”), zou niemand er meer kopen. Andersom geldt dat ook: Het Apple logo in Comic-sans zou mij er niet toe aansporen om dit te tikken op een apparaat van ze dat 3 modale maandsalarissen kost. Ik hoor de art-directors en de vormgevers alsnog zuchtend klagen als ik voor de miljoenste keer herhaalde dat we communicatie maken – geen kunst.

Dan rijst natuurlijk de vraag: Wat moet je dan wel doen? Een logo, de huisstijl, het fotogebruik, iconen, kleurgebruik, maar ook het taalgebruik geven betekenis aan je merk. Het geeft de klanten (en eigen personeel) ogen om emotioneel op aan te haken. Het is een plaatje waarmee je de emotie van jouw merkidentiteit overbrengt. Of niet. Het is bewezen dat geen enkele beslissing is gemaakt op basis van rationele argumenten, elke (aankoop)beslissing wordt achteraf gerationaliseerd (ook in B2B) en hangt af van de relatie die je hebt met personen en merken. Daarom moet jouw merk altijd congruent de juiste emotie oproepen, het vertrouwen en de relatie te versterken.

Bij echt goede en sterke merken versterkt het uiterlijk elke interactie die je hebt met het merk

Om dit voor elkaar te krijgen moet je de emotie achter jouw merk op een gestructureerde manier in kaart brengen en deze zien te vatten in je visuele identiteit. Gelukkig zijn daar tegenwoordig goede en wetenschappelijk bewezen methoden voor. Bij echt goede en sterke merken versterkt het uiterlijk elke interactie die je hebt met het merk – en dat gaat een stuk verder dan alleen de visuele identiteit. Maar je weet dat pas nadat je echt weet wie je bent als merk en of dat klopt met wie je wilt zijn. Ook moet het eerlijk en oprecht zijn, want anders val je vroeg of laat een keer door de mand en valt je reputatie in duigen. Je moet “naar binnen” ook nog eens hetzelfde zijn en kunnen zeggen als “naar buiten” toe. Een goed gebouwd huis rust op een stevig fundament. En ook met verbouwingen moet je rekening houden met draagmuren nietwaar?

Wil je meer lezen? Download dan de whitepaper:

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Bekijk ook