window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-155389987-1');
MENU

Blog overzicht

21 april 2020

Hoi, Ik ben Seijdric, 38 jaar en vormgever bij 5th Corner. Hier werk ik nu bijna een half jaar. Met de overname van 5th Corner door Michèle ben ik verhuisd van No Panic naar 5th Corner. Al met al zit ik nu zo’n 15 jaar in het vak. Om mijzelf een beetje scherp te houden drink ik 's ochtends een aantal espresso’s, om deze ’s middags weer te verdunnen met water.

In deze andere tijd leer ik een hoop nieuwe dingen. Thuiswerken vind ik stiekem best wel fijn. Het werken gaat prima in korte broek en op sokken. Videobellen is ook heel natuurlijk geworden. En van online pub quizzen word je niet per se slimmer, maar je weet erna wel meer dan ervoor. (Trouwens, Kretenzers wonen op Kreta…)

Het werk ligt ook niet stil. Er komen veel verpakkingen de laatste tijd op mijn bordje. Van het ontwerpen en druklaar maken tot het visualiseren van 3d mock-ups en packshots. Van zoutvaatjes tot bierkoffers, in de loop der jaren heb ik best wat verpakkingen mogen ontwerpen. En dat vind ik misschien wel één van de leukste dingen om te doen. Verpakkingsdesign is ontwerpen in uitersten. Van een aansprekende opvallende facing ontwerpen die je aandacht trekt tot het zetten van ‘de kleine lettertjes’. Maar wat maakt nu een goede verpakking?

Stel, je gaat een chocoladereep kopen. Je hebt bedacht dat je zin hebt in een Milka reep, maar eenmaal bij de kassa heb je drie smaken Tony's Chocolonely op de band gelegd. Verpakkingsdesign doet dus wat met je. Hieronder een aantal zaken om rekening mee te houden.

Wie koopt je product?
Elke doelgroep kijkt anders naar de verpakking. De snelle millennial met keuzestress moet je anders benaderen dan de merkvaste babyboomer. Is je verpakking rijp voor een restyle? Niet iedereen is klaar voor grote veranderingen. Soms is een evolutie in het ontwerp beter dan een revolutie.

Communicatie hiërarchie
Je wilt de consument graag veel vertellen. Maar wat moet de consument het eerst zien? Is het merk belangrijker dan het product? En eenmaal gekocht, is de bereidingswijze of gebruiksaanwijzing duidelijk? Een verpakking heeft meerdere momenten van aandacht. Het moet je verleiden in de winkel en goed informeren thuis. Soms is het zelfs te mooi om weg te gooien en wordt het een collectors item.

Bekijk de concurrenten
Wie wel eens een punkconcert bezoekt weet dat een hanenkam niet meer opvalt. Om je verpakking te laten opvallen moet je weten tussen welke concurrenten je verpakking staat. Hoe kan je daartussen onderscheid maken? Onderscheiden kan door slim gebruik te maken van vorm, beeld en typografie. Een afwijkende vorm valt ook op.

Materiaalkeuze
In al het online shopgeweld vergeet men nog wel eens wat voor gevoel een verpakking je kan geven. Wie ooit een Apple product heeft uitgepakt weet wat ik bedoel. Er zijn zoveel mooie papier- en kartonsoorten. En net zoveel schitterende druktechnieken en afwerkingen. Je kan je verpakkingen een natuurlijke uitstraling geven met natuurkarton of papier gemaakt van steen. Of high end glossy afwerken met folie druk en laminaat.

Onderdeel van ‘the bigger picture’
Een verpakking is maar een onderdeel van het geheel. Een consument is vaak al eerder in aanraking gekomen met je merk. Voor een herkenbaarheid is consistentie nodig. We kijken ook zeker naar hoe het verpakkingsontwerp zich verhoudt met alle andere uitingen van het merk.

Toekomstbestendig
Verpakking zijn een groot onderdeel van onze afvalberg. Plastic schrikt af. Er is nu sprake van statiegeld op wegwerpflesjes. In sommige supermarkten kan je je eigen bussen vullen. Hoe dit zich verder gaat ontwikkelen? Geen idee. Onlangs liet ik thuis een ikeakast in elkaar zetten. De monteur nam het kartonnen afval weer mee omdat het ‘hergebruikt wordt voor dakloze opvang in Bangladesh’. Heb jij ook nagedacht over het tweede leven van je verpakking? 

Wil jij jouw verpakking op het schap? Of hik je tegen een restyle aan? We kunnen altijd samen kijken hoe wij dat zouden aanvliegen. We’re just a videocall away.
Seijdric Koster

Graphic Designer